Het nieuwe werken in de wereld na de pandemie.
De coronapandemie heeft de wijze waarop we werken drastisch veranderd, en niet in het minst voor boekhoudkantoren. Het beroep van een boekhouder of accountant, wat doorgaans als een zeer traditionele job wordt gezien, is radicaal veranderd.
Vele sectoren worstelen al enkele jaren met personeelsproblemen, ook die van ons. Het is daarom noodzakelijk geworden dat accountantskantoren nieuwe werkmodellen innoveren om tegemoet te komen aan de uiteenlopende behoeften en het comfort van hun personeel.
Hybride werken
Hybride werken is een soort sensatie geworden in de bedrijfswereld. Het hybride werkmodel biedt dan ook verschillende voordelen voor werknemers. Dat is voor boekhouders niet anders. Het stelt ons in staat tijd te besparen die anders verloren zou gaan aan reizen, te werken vanuit het gemak van ons eigen huis, en zich te concentreren op zelfontplooiing. Het maakt meer flexibiliteit op het werk mogelijk en zorgt voor een betere balans tussen werk en privé.
Uit recent onderzoek blijkt dat meer dan 77% van de boekhoudprofessionals op een hybride manier wil werken.
Virtuele communicatie
Met de opkomst van deze hybride werkmodellen is ook de manier waarop accountants tegen communicatie aankijken sterk veranderd. Vergaderingen vinden niet langer plaats in fysieke vergaderzalen, werknemers pauzeren niet langer altijd in de cafetaria en ook team momenten uiten zich op veel andere manieren dan de klassieke teamlunch.
Virtuele communicatie is het nieuwe normaal en heeft de bedrijfswereld veroverd. De tijd die wordt besteed aan Microsoft Teams zou wereldwijd meer dan verdubbeld zijn van februari 2020 tot februari 2021. Bovendien duurt een gemiddelde vergadering nu ongeveer 10 minuten langer. Een gemiddelde Teams-gebruiker zou nu 45% meer chats per week versturen en 42% meer chats per persoon na werktijd. Om betere virtuele samenwerking en communicatie mogelijk te maken, kunnen tools als Zoom, Google Drive, Microsoft Teams, en Dialpad, Slack, Loom, enz. worden gebruikt.
Omgaan met verandering
Deze continu veranderende trends in het professionele leven vragen iets van de bedrijven en hun bedrijfsleiders. De implementatie van alle nieuwigheden en verschuivingen gaan meestal niet over één nacht ijs.
Hieronder geven we 5 tips die helpen een hybride werkmodel in te voeren en er het beste uit te halen:
1. Integreer technologie
2. Faciliteer vlotte onboarding
3. Bied uitgebreide opleidingsmogelijkheden
4. Zorg voor beter talentbeheer
De toekomst
Nu de pandemie van het coronavirus periodiek terugkeert met nieuwe gemuteerde golven, is hybride werken een manier van leven geworden. Ook accountantskantoren voeren het hybride werkmodel in tot hun formele beleid en hopen zo aan de behoeften van hun personeel tegemoet te komen. Die transitie is niet simpel maar wanneer het op de juiste manier wordt aangepakt, kan een hybride werkmodel bedrijven helpen een maximale productiviteit uit hun werknemers te halen en een hogere werktevredenheid te bevorderen. Dat is iets waar we ons bij Countable alvast elke dag voor inzetten.