Vanaf 1 juli 2022 is het verplicht om als ondernemer de mogelijkheid tot elektronisch betalen aan te bieden aan je klanten. Deze nieuwe regel wordt in het leven geroepen om consumenten nog meer te stimuleren dit soort betaalmiddelen te gebruiken. Verder past het ook in de strijd tegen fiscale fraude.
Waar gaat het over?
- De klant moet ten allen tijde de mogelijkheid hebben om elektronisch te betalen. Of die zich nu in je zaak, thuis, op de markt of op een beurs bevindt.
- Zowat iédereen valt onder deze nieuwe regeling. De term ‘onderneming’ of ‘handelaar’ wil zeggen “iedereen natuurlijke persoon of rechtspersoon die op duurzame wijze een economisch doel nastreeft, alsmede zijn verenigingen”. Dus ook verenigingen en vrije beroepen vallen onze deze nieuwe regelgeving, hou daar rekening mee!
- Transacties in de B2B-sfeer vallen dan weer niet onder deze nieuwe regeling. De term ‘klant’ verwijst naar particulieren. Bedien jij alleen zakelijke klanten, hoef jij (voorlopig) niets te doen.
- Hoé jij je klanten deze mogelijkheid tot elektronisch betalen wil aanbieden, staat je volledig vrij. Is dat via een bepaalde betaalterminal? Prima. Gebruik je liever een toepassing voor de smartphone? Ook goed. Wel moet je minstens 1 elektronische betaalmogelijkheid voorzien.
- Het is niet toegestaan om extra kosten aan te rekenen voor het gebruik van het elektronisch betaalmiddel.
- Los van deze regel stelt de wetgeving dat ook cash betalingen tot de mogelijkheden moeten blijven behoren.