Verplichte bepalingen op een webshop

Binnen iets meer dan een maand is het zover, dan wordt het vermelden van een telefoonnummer en een e-mailadres verplicht op een webshop. De FOD kondigde aan dat dit in voegen zal gaan vanaf 28 mei 2022. We vatten nog even samen wat dit juist inhoudt.

Waar gaat het over?

Op elke e-commerce website zijn een aantal wettelijke vermeldingen verplicht. Deze zaken gelden zowel voor verkoop in B2C als B2B. Het gaat erom dat je je als verkoper identificeert op de verschillende kanalen waarop je actief bent (sociale media, website, Google bedrijfspagina, …)

1. Identificatie van de verkoper

  • Naam van het bedrijf
  • Vennootschapsvorm
  • Adres (mag geen postbus zijn)
  • Telefoonnummer
  • E-mailadres
  • BTW- en bankrekeningnummer

Opgelet: vanaf 28 mei 2022 zal dus ook e-mailadres en telefoonnummer verplicht worden!

2. Informatie bij aanvang van het bestelproces
Op elke pagina waarop goederen of diensten te koop worden aangeboden, moet volgende info voorzien worden:

  • Aanvaarde betaalmiddelen
  • Beperkingen in het aanbod
  • Leveringsbeperkingen

3. Informatie net voor het bestellen
Net voor het plaatsen van de bestelling moet volgende info voorzien worden:

  • Contact & klachten (link naar de Europese Onlinegeschillenbeslechting is verplicht!)
  • Prijsaanduiding (de totale prijs)
  • Kosten (levering, betaalwijze, …)
  • De verschillende stappen in het bestelproces
  • Herroepingsrecht
  • Retourzendingen en de kosten van retour 
  • De duur van de overeenkomst (en opzegvoorwaarden indien van toepassing)
  • Wijze van betaling en levering
  • De belangrijkste eigenschappen
  • Bestaan van wettelijke garantie
  • Bestaan en wijze van after sales
  • Bestaan van beroeps- en sectorcodes
  • Duur en opzeg overeenkomst

De volledige lijst met referentie naar de wetgeving vind je hier.

Neem contact op met ons bij vragen. Wij staan voor je klaar!