Autofiscaliteit, evolutie 2021-2031

Een belangrijke update rond autofiscaliteit

1. Fiscale aftrekbaarheid auto- en brandstofkosten (personenbelasting – PB en vennootschapsbelasting – VenB)
De algemene regels die van toepassing zij op personenwagens

Is de plug-in hybride dan geen échte hybride?

Kocht u een wagen vóór 01/01/2018 (met een getekende bestelbon of huurovereenkomst)? Dan wordt deze altijd als een fiscale plug-in hybride beschouwd en is er geen toetsing nodig.

Voor wagens gekocht na 01/01/2018 gelden de volgende regels voor fiscale berekeningen van plug-in hybrides (PHEV):
De opgegeven CO2-uitstoot mag alleen gebruikt worden als:

  1. De ratio energiecapaciteit van de batterij (kWh) / rijklaar autogewicht minstens 0,5 kWh/100 kg bedraagt, en
  2. De CO2-uitstoot maximaal 50 g/km is.

Voldoet de PHEV aan beide voorwaarden?
→ Ja: De opgegeven CO2-uitstoot mag gebruikt worden.
→ Nee: Gebruik de CO2-uitstoot van het overeenstemmend model met enkel een brandstofmotor. Raadpleeg hiervoor de officiële lijst.

Indien er geen overeenstemmend model beschikbaar is:
Gebruik de CO2-uitstoot van de PHEV en vermenigvuldig deze met 2,5.

Belangrijke opmerking:
De ratio energiecapaciteit/batterijgewicht moet afgerond worden tot het dichtstbijzijnde tiende. Hierdoor mag de minimale ratio 0,45 zijn.

Voorbeelden van afronding:

  • Ratio 0,44 → afgerond naar 0,4
  • Ratio 0,45 → afgerond naar 0,5

2. Wagens die enkel gebruik maken van fossiele brandstoffen
Benzine, diesel, CNG, LPG, …

3. Plug-in Hybrides
Wagens met een combinatie van een brandstofmotor en een elektromotor die opgeladen wordt via een stekker

4. Emissievrije wagens
Elektrisch, waterstof, …

Opmerking: De hierboven vermelde data verwijzen naar de datum van de getekende bestelbon of de datum van de ondertekende lease- of huurovereenkomst.

Deze mailing is opgesteld onder voorbehoud van eventuele toekomstige wetswijzigingen. Gezien het complexe en voortdurend evoluerende karakter van de materie, kan het niet als definitief of bindend worden beschouwd.